Reisverslag 3 - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Naomi & Kayleigh - WaarBenJij.nu Reisverslag 3 - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Naomi & Kayleigh - WaarBenJij.nu

Reisverslag 3

Blijf op de hoogte en volg Naomi & Kayleigh

08 Mei 2015 | Kameroen, Kumba

Na het eerste weeshuis wat we bezocht hebben zijn we naar het 2e weeshuis gegaan. We gaan naar allebei de weeshuizen terug om te kijken wat we voor de kinderen kunnen betekenen.
We zijn naar de PCRS meeting geweest, dat is een meeting met gehandicapte kinderen en hun ouders. De meeting wordt elke maand gehouden. Het was een interessante meeting waarbij we veel kinderen hebben ontmoet. We hebben verhalen aangehoord van wat de kinderen hebben en hoe oud ze zijn. Volgende maand zijn we weer aanwezig bij deze meeting.

Vrijdag was het de dag van de arbeid., ook wel Labourday genoemd. De mensen hier vieren deze dag groots. Alle bedrijven gaan in groepen naar een straat toe waar ze met zijn alle gingen marcheren en daarna met zijn alle ergens gingen eten. Wij mochten mee marcheren met de EJED kliniek. Het marcheren zou om half 10 beginnen. We moesten een shirt van de kliniek aan en een zwarte broek of rok. Aangezien wij geen zwarte broek of rok hadden moesten we iets verzinnen. Met ons creatieve brein kwamen we op het idee om een hemd als rok te gebruiken. Na een half uur was het hemd helemaal uitgerekt, buiten dat moesten we ook nette schoenen aan. Kayleigh dacht dat ze haar ballerina’s wel aan kon doen omdat het om half 10 begon en wij dachten dat het maar een stukje marcheren was.
Daar stonden we dan netjes om half 10 op tijd bij de plek waar we zouden verzamelen. Waar was iedereen ?? We hebben gewacht tot half 1 tot iedereen er was. De moed was ons al lang in de schoenen gezakt en vooral in die van Kayleigh die een beetje te strak zaten…
Om 1 uur mochten we eindelijk beginnen met marcheren, we stonden klaar in een rij van 2 aan 2. Het ging gebeuren, het marcheren.. maar hoe marcheer je ? welke voet gaat eerst ? hoe hard moet je lopen ? Moeten je arme mee bewegen ? We hadden geen flauw idee.
We hadden bedacht om gewoon de mensen voor ons na te doen en dat ging prima want het stelde niks voor. Hier verstaan ze onder marcheren , in baby pasjes achter elkaar aan lopen. Toen we na 2 sec klaar waren met marcheren moest de frustratie eruit.. 3 uur wachten om 2 sec. te marcheren, wie verzint het ?? Kim had gezegd dat we dit mee moesten maken maar had ons niet verteld hoe erg zo een dag zou zijn. We gingen dus terug naar huis om al onze frustratie er bij kim uit te gooien. Toen we weer tot rust waren gekomen gingen we naar de plek waar we met zijn alle zouden gaan eten. Friet met kip kregen we. We dachten dat ze er een soort tomaten saus bij hadden gedaan, maar niets was minder waar.. het was een heel pittig sausje, net sambal. De saus was bedekt over heel ons bord dus we moesten wel. Na de eerst hap, en ons drinken nog niet gekregen, wisten we niet waar we het zoeken moesten. Wat was dat pittig zeg.. Na de eerste hap zaten we te vechten met de rest van ons eten maar uit goed fatsoen hebben we toch nog wat gegeten. Na het eten zijn we terug naar huis gegaan.

Zaterdag dachten we dat het wel eens tijd was voor een relax dagje, we gingen een dagje zwemmen. We kwamen bij het ‘hotel’ aan en wisten niet waar de receptie was, we vroegen het aan de tuinmannen die daar stonden. Na dat we ons gemeld hadden bij de receptie en bij het zwembad aan kwamen, kwamen alle tuinmannen rondom het zwembad werken.. erg verdacht, niet ? We hebben een heerlijke dag gehad aan het zwembad en hebben de rest van het weekend rustig aan gedaan.

De dagen na het weekend hebben we voor school gewerkt en gekeken welke kinderen geschikt zijn voor onze schoolopdracht.
Vandaag hebben we de kinderen ontmoet waar we mee willen gaan werken. We zijn bij ekan geweest waar we heel vriendelijk ontvangen werden. we hadden van alles besproken en toen we gingen kregen we nog een paar appels mee.
De appels hier zijn een stuk kleiner maar wij dachten dat ze het zelfde zouden smaken, niets was minder waar... Bij de eerste hap kreeg je een raar gevoel in je mond, we keken elkaar aan en wisten dat we het uit moesten spugen. maar dat gaat niet zomaar he, als je nog afscheid aan het nemen bent.. Nooit meer een Afrikaanse appel !

Ook onze eerste ervaring met stroomuitval hebben we gehad. 2 uur zonder stroom is toch wel erg lang.. met zaklampen kwamen we ver en zagen we genoeg om ons 2 uur te vermaken met UNO.

Vanaf volgende week gaan we aan de slag met de kinderen bezoeken en ze onze hulpbieden. Dit doen we ook bij de weeshuizen.
De reisverslagen gaan dus meer werkinhoud krijgen !

Liefs,
Kayleigh

• 08 Mei 2015 - 21:39

Perra Van Strien:

Hallo Naomie en Kayleigh,
    Mooie ervaring weer. Geen wandelschoenenen tot meegedaan. Top, gelukkig dat dit geen uren duurde. Geniet nog maar lekker. Veel succes met jullie stage.
    Ik hoop snel iets te horen van mijn vriendin over die babykleertjes. Zal kijken wat we allemaal kunnen regelen.
    Groetjes en tot jullie volgend reisverslag maar weer. Kijk er weer naar uit naar jullie ervaringen Petra van Strien

• 10 Mei 2015 - 09:15

Liesbeth:

Lieve meiden.

Jullie maken het wel mee hoor. Maar dat wachten is iets echt afrikaans hoor.
    Alles op zn gemak he...haha.
    Het komt wel goed met jullie!
    Heel veel groetjes van ons,

Henry en Liesbeth....doeiiiii

• 12 Mei 2015 - 18:53

Anita Van Den Akker:

Hoi Kayleigh en Naomi wederom een mooi verslag.
    En Kayleigh toen ik las je maikel Kors ballerina s dacht ik meteen aan Anthony met zijn opmerking haha
    Groetjes en kusjes van ons allemaal

Verslag uit: Kameroen, Kumba

Onze eerste ervaringen

Na de afscheidsfeestjes op zaterdag en een grote kater op de zondag was het maandag nacht dan echt zo ver. Om 05:15 hadden we afgesproken bij de PB in Oirschot zodat we met zijn alle in twee auto’s naar Brussel airport konden vertrekken om daar afscheid te nemen van onze ouders. Na het afscheid was het zo ver, onze reis begon er was geen weg meer terug! Eenmaal in het vliegtuig vol spanning werd al snel omgeroepen dat er wat mis was met de catering van het vliegtuig. Dat was tegenslag nummer 1. Het zou drie kwartier duren en dan konden we vertrekken. Maar je kent het wel dat werd al gauw anderhalf uur…. Eenmaal aangekomen in Kameroen kwam tegenslag nummer 2… waar o waar was Eric toch???? Na een hoop stress en mensen die zich er mee wilden bemoeien kwamen we dan eindelijk Eric tegen, wat een opluchting! Toen we in de taxi naar huis zaten kwamen we er al meteen achter dat we in een hele andere wereld beland waren. We dachten dat er een groep jongeren midden op straat liepen maar dat bleek een hele kudde koeien te zijn… Na z’n 3 uur in de auto waren we dan eindelijk bij Kim aangekomen moe en voldaan zijn we naar ons bed gegaan.
De eerste 2 dagen zijn we vooral op pad gegaan. De eerste dag zijn we langs de Kliniek gegaan en hebben we alle leden van Needs for Childeren ontmoet. Na dat we daar waren geweest heeft Eric (De vriend van kim en beroemd in Kameroen) ons mee genomen op sleeptouw naar de markt. We hebben veel gezien op de markt en iedereen staarde ons aan, want ja wij zijn natuurlijk wit. Omdat Eric een beroemd persoon is in Kumba lieten ze ons wel met rust, achteraf hoorde we wel dat veel mensen vroegen of ze ons mochten hebben en met ons konden trouwen. Weer terug van de markt waren we gesloopt, van de hitte en van het vele lopen, z’n markt is namelijk een stuk groter als hoe wij ze kennen. We hebben de rest van de eerste dag niet meer veel gedaan en zijn op tijd gaan slapen om de volgende dag er weer tegen aan te kunnen.
De volgende dag was er al voor je er erg in had. De 2e dag was ongeveer het zelfde als de eerste, Eric nam ons mee op sleeptouw naar een andere markt, verder hier vandaan. Normaal gaan ze daar met de scooter naar toe maar wij wilde lopen, als je ziet hoe ze hier op de scooter rijden ( met 3 mensen) was dat maar beter. Na een half uur lopen naar de markt en de markt gezien te hebben waren toch wel moe om terug te lopen. Dus ja,, onze eerste ervaring op de scooter hebben we ook al gehad. Met 3e op de scooter.. en volle gas erop. Gelukkig begreep onze chauffeur dat hij niet te hard moest gaan en de eerste ervaring was oké, niet zo erg als we verwacht hadden. We zijn weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Vandaag moesten we om half 10 verzamelen om met Layne en Christina naar een dorpje te gaan om voorlichting te geven over goede voeding. Ook hebben we daar een maaltijd bereid met voedzame producten. Het was een hele zinvolle voorlichting voor de mensen daar. Wij hebben vooral mee gekeken en mensen leren kennen in het dorp. We hebben gezien hoe arme mensen leven. Ze zien er zeer tevreden uit met de dingen die ze hebben maar proberen toch, met een omweg, geld te schooien bij ons.
Al met al zijn dit al erg drukken dagen geweest, wij raken nooit verveeld want ook als wij thuis komen hebben we de handen vol aan ons nieuwe kleine ‘zusje’.(Indy)
Volgende week proberen wij weer een nieuw verslag te maken over onze nieuwe ervaringen.
Liefs Naomi& Kayleigh.