De eerste werk dagen. - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Naomi & Kayleigh - WaarBenJij.nu De eerste werk dagen. - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Naomi & Kayleigh - WaarBenJij.nu

De eerste werk dagen.

Blijf op de hoogte en volg Naomi & Kayleigh

29 April 2015 | Kameroen, Kumba

Hier ons 2e reisverslag om jullie op de hoogte te houden van onze reis.
Na onze ervaringen bij het arme dorpje en onze goede kookkunsten gingen we de dag erop een kook les geven in de gevangenis. We hadden veel verhalen over de gevangenis gehoord. Maar wat vonden we er zelf van? Toen we aankwamen was er best wel strenge controle op paspoorten en met wat we kwamen doen. Eenmaal door de controle kwamen we op het buitenplein terecht waar de gevangenen overdag verbleven. Wat een hoop mensen bij elkaar zeg… en wat veel jongere jongens. ( we zaten in een gevangenis voor mannen) eenmaal op de plek waar we gingen koken merkten we al gauw dat iedereen naar ons liep te roepen, fluiten, zwaaien oftewel aandacht vragen… maar goed buiten dat hebben we ze veel kunnen leren en hebben ze uiteindelijk zelf ook een maaltijd bereid. Uit respect is het normaal dat je het eten eerst voorproeft voordat we het aan de rest van de groep gaven. Het leek op een soort nasi. Dus wij dachten dat kunnen we wel aan tot de eerste hap kwam.. wat pittig!! En natuurlijk hadden we een bord vol wat nu?! Heel sneaky hebben we het aan andere gevangenen gegeven, zo daar kwamen we even mooi onderuit.

Zaterdag gingen we naar het Lake. (een groot meer) We vertrokken zaterdag ochtend samen met Eric naar het meer. Eric zei dat we er niet te veel van moesten verwachten. Ook zei hij dat we beter wat geld aan hem kunnen geven zodat, hij kan regelen dat we niet te veel betalen om binnen te komen. Want wij zijn tenslotte blank en dan moet je betalen om binnen te komen. (hoezo racistisch?) we kwamen er al snel achter dat de weg naar het meer leek op de droomvlucht van de Efteling. Natuurlijk wel zonder engelen en trollen. We waren onder de indruk. Eenmaal aangekomen bij het meer schrokken we er een beetje val hoe groot het wat, omdat Eric had gezegd dat we er niet veel van moesten verwachten. Om jullie een idee te geven hoe groot het was kun je het vergelijken met heel Oirschot dorp natuurlijk niet met buitengebied. We staken het meer over met een uitgeholde boomstam. Toen we aan de overkant van het meer aangekomen waren, Na een uur bakken in de zon op het meer, gingen we naar een dorpje daar. Het was een erg arm dorpje en wij hadden ballonnen mee genomen om aan de kinderen te geven. Daar waren ze erg blij mee. Ook hebben we wat kleertjes mee genomen voor de pas geboren kindjes die daar in hun blote kontje rond dwaalde.
Toen we terug thuis waren en heerlijk gegeten hadden gingen we savonds een drankje doen met Kim. Wij waren blij dat Kim er bij was want de mensen kwamen als parasieten op ons af, maar Kim wist hoe we er op moesten reageren. We kwamen bekende tegen en zijn met hun op een terras gaan zitten. Toen we een biertje hadden bestelt kwamen we er achter dat net zoals de gewone flessen drinken deze ook 0,65 l waren…
De dag erna, zondags hebben we helemaal niks gedaan. Gewoon zoals een echte zondag hoort te zijn.
Maandag zijn we de hele dag op kantoor geweest. We hebben ons die dag verdiept in de stichting zelf. Waar hun mee bezig zijn, welke kinderen ze helpen, waarmee etc.. Tussendoor hebben wij natuurlijk ook koningsdag gevierd, dat laten wij niet zomaar aan ons voorbij gaan !

De dag erna hadden we zin om er op uit te trekken. We zijn samen met Christina naar Fiango gegaan. Daar zijn we op bezoek geweest bij verschillende gehandicapte kinderen die onze stichting al helpt. De kinderen hadden verschillende handicaps; zoals een waterhoofd, blindheid en spasme. Het was zielig om te zien hoe de kinderen met hun handicap moeten leven.
Ook zijn we langs een weeshuis gegaan waar - 30 kinderen verblijven. De kinderen die daar verbleven kende ons niet maar vlogen ons toch om de nek alsof ze ons al lang kende. Ze noemde ons hun nieuwe tantes. Het weeshuis was veel te klein voor het aantal kinderen dat daar verbleef. Dat kon je zien aan de maar 9 stapelbedden voor de 30 kinderen. We gaan binnenkort terug naar het weeshuis om te kijken wat we voor hun kunnen betekenen.
We beseffen ons steeds meer hoe goed we het thuis hebben, daarom delen we deze ervaring met jullie !

Liefs,
Kayleigh

• 29 April 2015 - 20:15

Anita Van Den Akker:

Hoi Kayleigh en Naomi

Weer een mooi reisverslag.
    Zo blijven wij ook op de hoogte van wat jullie allemaal doen daar.
    Ik wens jullie een hele leerzame tijd toe in Kameroen en ook veel plezier.
    Groetjes aan Kim, Indy en Erik

Xxx Anita

• 29 April 2015 - 20:41

Petra Van Strien:

hallo dames,
    Jullie vermaken jezelf wel. Het zal wel gewaardeerd worden wat jullie voor iedereen doen. Grappig in een uitgeholde boomstam op het meer. Ben benieuwd of jullie droog zijn gebleven.
    veel plezier daar nog en we zien jullie ervaringen weer snel verschijnen. Hartstikke leuk dat jullie dit doen. Weten wij ook wat daar allemaal gebeurd. Groetjes petra

• 29 April 2015 - 20:51

Naomi & Kayleigh :

Natuurlijk moest Naomi's naam er ook onder maar we kunnen hem niet meer bewerken !

• 29 April 2015 - 21:01

Jet:

Hoi dames en eric
    zover weg zoveel indrukken zoveel pittig eten hihi
    geniet !!!!!!!

• 29 April 2015 - 21:41

Liesbeth:

Hoi meiden,

Tja, dat is allemaal wel ff anders als thuis. Maar zo te lezen is het een geweldige ervaring.
    Een tijd om nooit meer te vergeten! Geniet ervan....

Groetjes van Henry en Liesbeth

• 29 April 2015 - 22:09

Anita V.:

hallo Kayleigh,
    leuk om jullie verhaal te lezen. krijgen elke keer een seintje van jullie mam als er weer een verslag is. ze houd het goed bij allemaal.
    wat spannend allemaal zeg, jullie vervelen je niet.
    wachten maar weer op het volgende verslag.
    groetjes Anita Vesters

• 29 April 2015 - 22:29

Janske Jansen:

Hoi Kayleigh,

Wat ontzettend leuk om jullie verslag te lezen.
    Een aaneenschakeling van gebeurtenissen In een land met een totaal andere
    Cultuur, waarden en normen.
    Heel leerzaam en een terechte opmerking dat jullie nu al beseffen hoe goed wij het hier hebben.
    Nog veel plezier samen!
    Groetjes,
    Janske

• 30 April 2015 - 21:31

Veerle:

Hoi Kay en Naomi,

Super indrukwekkend om te lezen! Super veel succes de komende dagen weer.

Liefs

• 01 Mei 2015 - 20:14

Naomi & Kayleigh :

bedankt voor de leuke reacties!

Verslag uit: Kameroen, Kumba

Onze eerste ervaringen

Na de afscheidsfeestjes op zaterdag en een grote kater op de zondag was het maandag nacht dan echt zo ver. Om 05:15 hadden we afgesproken bij de PB in Oirschot zodat we met zijn alle in twee auto’s naar Brussel airport konden vertrekken om daar afscheid te nemen van onze ouders. Na het afscheid was het zo ver, onze reis begon er was geen weg meer terug! Eenmaal in het vliegtuig vol spanning werd al snel omgeroepen dat er wat mis was met de catering van het vliegtuig. Dat was tegenslag nummer 1. Het zou drie kwartier duren en dan konden we vertrekken. Maar je kent het wel dat werd al gauw anderhalf uur…. Eenmaal aangekomen in Kameroen kwam tegenslag nummer 2… waar o waar was Eric toch???? Na een hoop stress en mensen die zich er mee wilden bemoeien kwamen we dan eindelijk Eric tegen, wat een opluchting! Toen we in de taxi naar huis zaten kwamen we er al meteen achter dat we in een hele andere wereld beland waren. We dachten dat er een groep jongeren midden op straat liepen maar dat bleek een hele kudde koeien te zijn… Na z’n 3 uur in de auto waren we dan eindelijk bij Kim aangekomen moe en voldaan zijn we naar ons bed gegaan.
De eerste 2 dagen zijn we vooral op pad gegaan. De eerste dag zijn we langs de Kliniek gegaan en hebben we alle leden van Needs for Childeren ontmoet. Na dat we daar waren geweest heeft Eric (De vriend van kim en beroemd in Kameroen) ons mee genomen op sleeptouw naar de markt. We hebben veel gezien op de markt en iedereen staarde ons aan, want ja wij zijn natuurlijk wit. Omdat Eric een beroemd persoon is in Kumba lieten ze ons wel met rust, achteraf hoorde we wel dat veel mensen vroegen of ze ons mochten hebben en met ons konden trouwen. Weer terug van de markt waren we gesloopt, van de hitte en van het vele lopen, z’n markt is namelijk een stuk groter als hoe wij ze kennen. We hebben de rest van de eerste dag niet meer veel gedaan en zijn op tijd gaan slapen om de volgende dag er weer tegen aan te kunnen.
De volgende dag was er al voor je er erg in had. De 2e dag was ongeveer het zelfde als de eerste, Eric nam ons mee op sleeptouw naar een andere markt, verder hier vandaan. Normaal gaan ze daar met de scooter naar toe maar wij wilde lopen, als je ziet hoe ze hier op de scooter rijden ( met 3 mensen) was dat maar beter. Na een half uur lopen naar de markt en de markt gezien te hebben waren toch wel moe om terug te lopen. Dus ja,, onze eerste ervaring op de scooter hebben we ook al gehad. Met 3e op de scooter.. en volle gas erop. Gelukkig begreep onze chauffeur dat hij niet te hard moest gaan en de eerste ervaring was oké, niet zo erg als we verwacht hadden. We zijn weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Vandaag moesten we om half 10 verzamelen om met Layne en Christina naar een dorpje te gaan om voorlichting te geven over goede voeding. Ook hebben we daar een maaltijd bereid met voedzame producten. Het was een hele zinvolle voorlichting voor de mensen daar. Wij hebben vooral mee gekeken en mensen leren kennen in het dorp. We hebben gezien hoe arme mensen leven. Ze zien er zeer tevreden uit met de dingen die ze hebben maar proberen toch, met een omweg, geld te schooien bij ons.
Al met al zijn dit al erg drukken dagen geweest, wij raken nooit verveeld want ook als wij thuis komen hebben we de handen vol aan ons nieuwe kleine ‘zusje’.(Indy)
Volgende week proberen wij weer een nieuw verslag te maken over onze nieuwe ervaringen.
Liefs Naomi& Kayleigh.