reisverslag 4 - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Naomi & Kayleigh - WaarBenJij.nu reisverslag 4 - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Naomi & Kayleigh - WaarBenJij.nu

reisverslag 4

Blijf op de hoogte en volg Naomi & Kayleigh

15 Mei 2015 | Kameroen, Kumba

De kinderen die we gaan helpen hebben we deze week allemaal bezocht en geobserveerd om te kijken wat we voor ze kunnen betekenen. We hebben veel informatie uit onze bezoeken gekregen en gaan volgende week beginnen met uitvoer momenten, hopen dat dan het vervoer beter is naar sommige plekken. Want ja we hebben het weer mee gemaakt… Toen we stonden te wachten op een taxi duurde dit erg lang. Normaal gesproken gaan wij niet met de gewone busjes mee omdat die altijd helemaal vol zitten maar omdat het zolang duurde en de chauffeur in heb busje aardig vroeg waar we heen moesten, gingen we toch met het busje mee. We hadden gewild dat we dat nooit in het busje waren gestapt want wat reed die chauffeur als een gek… We zagen het al in onze gedachte voorbij komen: een personen busje verongelukt met twee Nederlandse meisjes in Kameroen… wat een ellende. Toen we dachten dat we veilig konden uitstappen op een taxi plaats om vervolgens rustig in een andere taxi de weg naar huis te kunnen voortzetten hadden we het mis. Iedereen vloog op ons af we werden helemaal omsingeld en we moesten met iedereen mee want iedereen zou ons veilig thuis brengen jaja.. wij zijn er klaar mee dus gaan wel lopen. Pal in de zon langs een drukke weg maakt niet uit beter als bij een irritante neger in de auto! Halverwege maar een fles drinken gekocht langs de weg en uiteindelijk toch in een taxi gestapt want het was toch wel erg ver. Dus al bij al zijn we veilig thuisgekomen!
Zaterdags waren we uitgenodigd voor een verjaardag van een vader van een meisje die bij ons in de kliniek werkt. De man werd 90 jaar oud en zijn dochter die ons had uitgenodigd was 21 jaar oud en dat was nog niet eens zijn jongste kind… Het kan hier gelijk! De sfeer was erg aangenaam op het feest ook al kende we niemand we werden hartelijk ontvangen. We hadden het naar ons zin tot natuurlijk het buffet werd geopend. We zijn ervan op de hoogte dat ze hier van pittig eten houden dus we dachten dingen op te scheppen die we al eerder thuis hadden gegeten. Helaas ook in die gerechten hadden ze een of ander pittig goedje gegooid waardoor je de rest van je eten niet meer proefde en na een half uur nog je mond in de fik stond beetje jammer dat ook Kayleigh drinken kreeg met ananas erin wat ze dus echt niet lust maar ja je moet iets…. En het eten en drinken laten staan is geen optie want dat vinden we ondankbaar. Dus met alle goeie moed dachten we het toch maar in een flink tempo op te eten.
Gister avond zitten we rustig in de kamer te skypen krijgt Kim een telefoontje van de verloskundigen of wij zo snel mogelijk naar de kliniek wilden komen want er was een bevalling aan de gang. Wij naar de kliniek en troffen een vrouw aan liggend op een dokters bed weetje wel een van de jaren 80 zwart leer zonder papieren kleed eronder… De vrouw die moest bevallen was 20 jaar oud en beviel van haar 2e kind. Het eerste kind is een jongetje van ongeveer 4 a 5 jaar. Tijdens de zwangerschap is de vrouw nooit naar het ziekenhuis gegaan om te checken hoe het gaat. De verloskundigen was daardoor bang dat de baby het niet zou overleven. De verloskundigen heeft de bevalling op gang geholpen en binnen 2 uur was het baby’tje geboren. Een meisje van 3.2 kilo. De verloskundigen heeft alles uitgelegd wat ze ging doen en wat wij mochten doen denk hierbij aan de baby schoonmaken, aankleden en de baby vasthouden. Toen dat allemaal gedaan was werd het voor ons ook tijd om een placenta onder ogen te zien. En geloof ons maar die herinneren we ons nog op ons 80ste..
We zijn vandaag gaan kijken hoe het met de moeder en de baby is. Het gaat goed en we hebben het baby’tje mee mogen wassen.

groetjes,
Naomi en Kayleigh

• 19 Mei 2015 - 07:18

Liesbeth:

Hallo meiden,

We hebben ook wat fotos gezien van jullie met de baby. Helemaal geweldig toch!
    Ja en het zal wel aanpassen zijn daar. Het is een hele andere cultuur.
    Nog heel veel plezier daar in Kameroen.

Groetjes Liesbeth en Henry

• 21 Mei 2015 - 12:34

Shirley En Demi:

Haa Naomi,

Wat maak je toch veel mee daar he! Gelukkig alles nog overleefd haha
    Nog heel veel plezier en doe voorzichtig!!

Groetjes Demi en Shirley

Verslag uit: Kameroen, Kumba

Onze eerste ervaringen

Na de afscheidsfeestjes op zaterdag en een grote kater op de zondag was het maandag nacht dan echt zo ver. Om 05:15 hadden we afgesproken bij de PB in Oirschot zodat we met zijn alle in twee auto’s naar Brussel airport konden vertrekken om daar afscheid te nemen van onze ouders. Na het afscheid was het zo ver, onze reis begon er was geen weg meer terug! Eenmaal in het vliegtuig vol spanning werd al snel omgeroepen dat er wat mis was met de catering van het vliegtuig. Dat was tegenslag nummer 1. Het zou drie kwartier duren en dan konden we vertrekken. Maar je kent het wel dat werd al gauw anderhalf uur…. Eenmaal aangekomen in Kameroen kwam tegenslag nummer 2… waar o waar was Eric toch???? Na een hoop stress en mensen die zich er mee wilden bemoeien kwamen we dan eindelijk Eric tegen, wat een opluchting! Toen we in de taxi naar huis zaten kwamen we er al meteen achter dat we in een hele andere wereld beland waren. We dachten dat er een groep jongeren midden op straat liepen maar dat bleek een hele kudde koeien te zijn… Na z’n 3 uur in de auto waren we dan eindelijk bij Kim aangekomen moe en voldaan zijn we naar ons bed gegaan.
De eerste 2 dagen zijn we vooral op pad gegaan. De eerste dag zijn we langs de Kliniek gegaan en hebben we alle leden van Needs for Childeren ontmoet. Na dat we daar waren geweest heeft Eric (De vriend van kim en beroemd in Kameroen) ons mee genomen op sleeptouw naar de markt. We hebben veel gezien op de markt en iedereen staarde ons aan, want ja wij zijn natuurlijk wit. Omdat Eric een beroemd persoon is in Kumba lieten ze ons wel met rust, achteraf hoorde we wel dat veel mensen vroegen of ze ons mochten hebben en met ons konden trouwen. Weer terug van de markt waren we gesloopt, van de hitte en van het vele lopen, z’n markt is namelijk een stuk groter als hoe wij ze kennen. We hebben de rest van de eerste dag niet meer veel gedaan en zijn op tijd gaan slapen om de volgende dag er weer tegen aan te kunnen.
De volgende dag was er al voor je er erg in had. De 2e dag was ongeveer het zelfde als de eerste, Eric nam ons mee op sleeptouw naar een andere markt, verder hier vandaan. Normaal gaan ze daar met de scooter naar toe maar wij wilde lopen, als je ziet hoe ze hier op de scooter rijden ( met 3 mensen) was dat maar beter. Na een half uur lopen naar de markt en de markt gezien te hebben waren toch wel moe om terug te lopen. Dus ja,, onze eerste ervaring op de scooter hebben we ook al gehad. Met 3e op de scooter.. en volle gas erop. Gelukkig begreep onze chauffeur dat hij niet te hard moest gaan en de eerste ervaring was oké, niet zo erg als we verwacht hadden. We zijn weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Vandaag moesten we om half 10 verzamelen om met Layne en Christina naar een dorpje te gaan om voorlichting te geven over goede voeding. Ook hebben we daar een maaltijd bereid met voedzame producten. Het was een hele zinvolle voorlichting voor de mensen daar. Wij hebben vooral mee gekeken en mensen leren kennen in het dorp. We hebben gezien hoe arme mensen leven. Ze zien er zeer tevreden uit met de dingen die ze hebben maar proberen toch, met een omweg, geld te schooien bij ons.
Al met al zijn dit al erg drukken dagen geweest, wij raken nooit verveeld want ook als wij thuis komen hebben we de handen vol aan ons nieuwe kleine ‘zusje’.(Indy)
Volgende week proberen wij weer een nieuw verslag te maken over onze nieuwe ervaringen.